|
|
|
|
|
P r a k t ij k v o o r b e e l d e n |
|
THUIS IN ROTTERDAM
Titel van het project/product: Thuis in Rotterdam
Naam erfgoedinstelling: Belasting & Douane Museum in
samenwerking met ROC Zadkine en het Havenmuseum, het Mariniersmuseum,
het Nationaal Onderwijsmuseum en de Stichting Kunstzinnige Vorming
Rotterdam
Plaats: Rotterdam
Provincie: Zuid-Holland
Website: www.belasting-douanemus.nl
Algemene informatie
Soort erfgoedinstelling: Museum
Contactpersoon: Monique Groot, afdeling educatie
Belasting & Douane Museum,
T 010-4400200, E moniquegroot@belastingendouanemuseum.nl
Samenwerkingspartners: De bovengenoemde musea werkten samen met
het ROC Zadkine in het kader van een inburgeringcursus van het ROC. De
musea boden ruimte, materiaal, informatie en educatoren voor praktijklessen
in het kader van de onderdelen maatschappij-oriëntatie, NT 2 en beroepenoriëntatie.
Het Belasting & Douane Museum ontwikkelde samen met de Stichting Kunstzinnige
Vorming Rotterdam (SKVR) de lessen. Dankzij deze samenwerking met de SKVR
konden actrices bij rollenspellen worden ingezet.
Financiering: Een subsidie van de gemeente Rotterdam
aan het ROC Zadkine.
Omschrijving van het project/product
‘Thuis in Rotterdam’ is een project waarin vier Rotterdamse historische
musea en de SKVR samenwerkten met het ROC Zadkine. Het doel was om lessen te
ontwikkelen waarin de geschiedenis van Nederland - en vooral die van Rotterdam
- op interactieve wijze aan bod komt en verbonden wordt met het heden.
Dit project draagt zowel bij aan de inburgering van nieuwkomers in de samenleving
als aan die van mensen die al jaren in Rotterdam wonen en nog niet zijn
ingeburgerd. Het idee is om nieuwe Nederlanders kennis te laten maken met
historische verhalen die tot leven zijn gebracht in de exposities.
De cursisten krijgen een speciale rondleiding in de verschillende instellingen
en maken spelenderwijs kennis met de geschiedenis van onderwijs, werken
en leven in de havenstad Rotterdam, het ontstaan van democratie en algemeen
kiesrecht, defensie en het westerse begrip vrijetijdsbesteding. Door informatie
over deze gebieden te verbinden met hun actuele belevingswereld, probeert
het museum de participatie van cursisten in de samenleving te vergroten.
Dit wordt nog eens versterkt door de keuze voor interactieve lesvormen. Locaties: Het
Havenmuseum, het Mariniersmuseum, het Nationaal Onderwijsmuseum, het Belasting & Douane
Museum & de SKVR (Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam).
Periode: Het project startte op 16 januari 2003
en duurt nog voort.
Gebruikte media: Museale tentoonstellingen en theater.
Doelstellingen: Nieuwkomers in Nederland kennis laten maken met
hun nieuwe vaderland, antwoorden geven op vragen als: waarom is Nederland
zoals het is en waarin verschilt dat van mijn eigen referentiekader? Door
middel van het aanbieden van deze kennis de integratie van de cursisten
in de samenleving versoepelen.
Doelgroep: Inburgeringcursisten van ROC Zadkine
Rotterdam.
Gekozen methodiek: Een interactieve benadering. Het Belasting & Douane
Museum maakte gebruik van acteurs die met rollenspellen de cursisten uitlokten
tot participatie.
Vaardigheden die aangesproken werden: Cognitieve
en sociaal-emotionele vaardigheden door cursisten de overgedragen
kennis te laten gebruiken in het rollenspel. Cursisten werden
uitgedaagd zichzelf een houding te geven tegenover de groep,
de acteur en de docent.
Aangesproken zintuigen: Horen en zien tijdens introductie
en evaluatie van de les en horen, zien en voelen tijdens
het theaterspel.
Gebruik van kunstobjecten: Het Belasting & Douane Museum toonde schilderijen,
voorwerpen en objecten die de ontwikkeling van de democratie illustreren,
de daarmee samenhangende belastinggeschiedenis en het ontstaan van het
algemeen kiesrecht.
Andere kunstvormen: In het Belasting & Douane
Museum werd gebruik gemaakt van acteurs.
Soorten erfgoed: Tastbaar erfgoed in de collectie
van het Belasting & Douane Museum en niet tastbaar erfgoed
in de vorm van verhalen over de geschiedenis van democratie
en algemeen kiesrecht.
De voorbereiding: Het ontwikkelen van een rode draad
tussen de verschillende historische instellingen en de SKVR.
Het afbakenen van thema’s van de lessen in samenwerking
met docenten van het ROC Zadkine. Het vertalen van ons culturele
erfgoed naar de situatie en belevingswereld van de cursisten.
Vervolg van het project: Het project is afhankelijk
van financiering door de gemeente. Op dit moment is nog niet
bekend of het Belasting & Douane Museum een subsidie
zal krijgen.
Verder probeert men om een nieuwe groep inburgeraars te bereiken met dit
project. Men richt zich hierbij op de zogenaamde oudkomers: mensen die
al jarenlang in Nederland wonen en nog niet ingeburgerd zijn. Het museum
zal deze groepen gaan ontvangen zonder tolk. Het taalniveau van de huidige
lessen moet hieraan worden aangepast.
Verloop van het participatieproces: Er is veel overleg
gevoerd over de inhoud van de lessen, het bereiken van een
consensus over de rode draad, en de logistieke aspecten van
dit project tussen de partners van ‘Thuis in Rotterdam’.
Vernieuwende aspecten van het project: Het project
is samen met docenten van de doelgroep ontwikkeld. Docenten
werden dus meteen betrokken en niet achteraf gevraagd om
het programma te evalueren. Het vernieuwende aspect voor
het Belasting & Douane Museum was het gebruik van kennis
van buitenaf (docenten van de SKVR) en het inzetten van acteurs
van de SKVR tijdens interactieve spellen op de expositie.
Omschrijving van de deelnemersgroep
Culturele achtergrond: de doelgroep was afkomstig
uit drie verschillende taalgroepen: Turks, Arabisch en Papiamento.
Culturele achtergrond van de uiteindelijke deelnemers: Dezelfde.
Man/vrouw verhouding: Steeds wisselend.
Leeftijdscategorie: De leeftijden wisselden sterk,
van 18 tot 55 jaar.
Economisch achterstelling: Geen informatie over.
Het ging om inburgeringcursisten die deels uit politieke
en deels uit economische motieven naar Nederland zijn gekomen.
Veel van deze deelnemers zijn voor Nederlandse begrippen
economisch achtergesteld. Hoe dat is voor de cursisten van ‘Thuis
in Rotterdam’ is niet bekend.
Lichamelijk gehandicapten: Geen.
Sociale achterstelling: Veel deelnemers hadden een
taalachterstand en hierdoor een sociale achterstand.
Behorend tot etnische/culturele minderheid: Dit
gold voor alle deelnemers.
Leerproblemen: Niet bekend. Het niveau van de cursisten
liep sterk uiteen, van mensen die gestudeerd hadden tot analfabeten.
Analfabetisme: Er waren zowel analfabete als semi-analfabete
cursisten.
Afwijkingen in mentaal welzijn: Niet bekend.
Werkloosheid: Niet bekend. Het ging vaak om schoolgaande cursisten
in de eerste fase van hun inburgering.
Behoeften en leervraag van de deelnemers:
Deze zijn vastgesteld door twee docenten van het ROC Zadkine in samenwerking
met vijf educatoren van de deelnemende instellingen. De deelnemers zelf
zijn bij diverse evaluatiemomenten betrokken.
Aantal deelnemers en betrokkenen
Bij het Belasting & Douane Museum:
|
- |
Directe deelnemers: 0 bij de ontwikkeling;
15 mensen bij een algemene evaluatie |
- |
Meedenkende deelnemers: 2 actrices
van begin tot eind, die met hun rol deelnemen aan de les |
- |
(indirecte) bezoekers: 2 |
- |
Staf: 3 (educator Belasting & Douane
Museum, educator SKVR, directrice Belasting & Douane Museum) |
- |
Verder: hoofd rondleidersteam Belasting & Douane
Museum |
Continuïteit van het project
Het project sluit aan op de lessen van het inburgeringtraject. Het bezoek
aan de culturele instelling vervangt de les in de klas. Aan het eind van
het museumbezoek moet het in de klas geëvalueerd worden.
De inhoudelijke continuïteit van het project zit hem ook in het feit
dat de lessen aansluiten op de situatie van de cursisten. Zo betaalt iedereen
belasting en heeft iedereen te maken (gehad) met onderwijs. Kennis die
cursisten op die verschillende terreinen hebben opgedaan, kunnen zij meteen
gebruiken in hun dagelijkse praktijk.
Resultaten op lange termijn |
- |
Samenwerking tussen deelnemende organisaties
leidt tot inhoudelijke en logistieke verbeteringen van het project.
Op dit moment onderzoekt het Belasting & Douane Museum of ze het
programma aan een andere doelgroep van het ROC Zadkine kan aanbieden
omdat de instroom van de huidige doelgroep vermindert. |
- |
De organisaties laten de cursisten aan het
eind van hun lessen een evaluatie maken. |
Omschrijving van de interculturele aspecten
Interculturele aspecten bij dit programma waren er op het
gebied van taal, communicatieoverdracht en gedragsvormen. In het
programma van het Belasting & Douane Museum werd aan de taalachterstand
van de cursisten tegemoet gekomen door ook met theater te werken.
Daarnaast liet het museum cursisten tijdens spelmomenten op een praktische
manier kennisnemen van westerse omgangsvormen. Mannelijke en vrouwelijke
cursisten moesten tijdens de les hun eigen mening geven door het maken
van keuzes. Bijvoorbeeld: waaraan zouden zij belastinggeld besteden? Ten
slotte werd hen gevraagd de les te evalueren.
Effect
Evaluatie: Ja
Individuele evaluatie: Ja
Aanpasbaarheid: Op dit moment wordt het lesmateriaal
toegepast op de nieuwe doelgroep.
Lange termijn verbanden tussen groepen of organisaties: Het
programma ‘Thuis in Rotterdam’ is afhankelijk van
financiering van de gemeente. In de huidige politieke situatie
is het moeilijk om subsidies te krijgen. Samenwerkingverbanden
op lange termijn zijn afhankelijk van de financiering en die
kan op dit moment niet gegarandeerd worden.
Praktische en paradoxale valkuilen (‘lessons
learnt’)
De problemen tot nu toe waren vooral van praktische en niet van inhoudelijke
aard. Uit de evaluatie van het Belasting & Douane Museum Rotterdam
(rapportage januari 2004) blijkt dat de communicatie tussen het museum
en de ROC Zadkine beter kon. Zo kwam het meerdere keren voor dat er op
het laatste moment groepen uitvielen zonder dat daarover gebeld was.
Ook wat betreft de taakverdeling bleek de pilot een nuttig leerproces.
Zo bleken de NT2 docenten het te druk te hebben om de museumlessen te geven,
en is uiteindelijk besloten deze door de educators en rondleiders te laten
geven.
Wel is de uitval van groepen sterk verminderd in het laatste half jaar.
Na analyse van de uitval besloot men om naar andere groepen inburgeringcursisten
te zoeken. Groepen die klassikaal het museum bezochten en dus niet individueel
uitgenodigd waren leverden nooit problemen op.
Een belangrijke les is de volgende: bij interculturele programma’s
is het goed om problemen niet als moeilijk of onoplosbaar te zien. De ontwikkelaars
van projecten moeten een flexibele instelling hebben, met de mogelijkheid
om op ieder niveau programma’s te evalueren en zonodig aan te passen.
Aangezien deze groepen relatief nieuw zijn en niet te vergelijken met andere
doelgroepen, is het niet vreemd dat er ook problemen van andere aard ontstaan. |
|
> download
pdf 'Thuis in Rottrrdam'
> zie overzicht voorbeelden
> back |
|
|
|
|