DE STRIP
Titel van het project/product: De Strip
Naam erfgoedinstelling: Museum Boijmans Van Beuningen
en MAMA (Showroom for Media en Moving Art)
Plaats: Vlaardingen Provincie: Zuid-Holland
Website: www.destrip-westwijk.nl
Citaat: ‘Door nieuwsgierigheid werd de aandacht gericht op iets
dat voorheen onzichtbaar was.’ (Michelle Provoost, ‘Waar zijn we hier?
Naoorlogse woonwijken: onbekend terrein’)
Algemene informatie
Soort erfgoedinstelling: museum, atelier, galerie.
Contactpersoon: Ramón Mosterd, Jeanne Works T 010-2134201
/ 06-22480216,
E info@jeanneworks.net.
Samenwerkingspartners: Initiator van het project was kunstenaar
Jeanne van Heeswijk. De Woningvereniging Waterweg Wonen en de Gemeente
Vlaardingen waren de opdrachtgevers. Museum Boijmans Van Beuningen en
MAMA waren betrokken bij het produceren van de tentoonstelling en de
organisatie. Verder gaven verschillende kunstenaars workshops en verzorgde
videomagazijn Uit + Thuis filmvertoningen, internet TV en workshops
voor wijkbewoners en bezoekers.
Financiering: De opdrachtgevers, verschillende
grotere en kleinere sponsors en financiers.
Omschrijving van het project/product
Locatie: Een voormalig winkelcentrum aan de Floris
de Vijfdelaan 130-152, in de Vlaardingse Westwijk.
Periode: Van 23 mei 2002 tot 23 mei 2004.
Gebruikte media: Verschillende, waaronder optredens,
tentoonstellingen, theatervoorstellingen, films, talkshows
en workshops.
Doelstellingen: Het zichtbaar maken en verstevigen
van het stedelijke potentieel van de Westwijk. Door middel
van tijdelijke culturele herprogrammering en het stimuleren
van culturele productie nieuwe sociale structuren creëren
en bestaande structuren ontwikkelen en verstevigen.
Doelgroep: Allereerst voor wijkbewoners en inwoners
van Vlaardingen; daarnaast werd zowel een regionaal, een
nationaal als een internationaal publiek bereikt.
Gekozen methodiek: Esthetische en experimentele
aspecten speelden een grote rol. De doelgroep werd benaderd
om zowel op een actieve manier deel te nemen aan het project – door
mee te doen aan activiteiten of ze zelf mede te organiseren
- als op een meer passieve manier - door het bezoeken van
de tentoonstellingen of de activiteiten. Door de continuïteit
en zichtbaarheid van het project en het organiseren van
activiteiten voor verschillende doelgroepen werd getracht
een divers publiek aan te spreken.
Aangesproken vaardigheden: Het brede, diverse
en experimentele karakter van het project sprak meerdere
vaardigheden aan: op muzisch, ruimtelijk, motorisch, sociologisch,
psychologisch en intellectueel gebied.
Aangesproken zintuigen: Vrijwel alle zintuigen
kwamen aan bod bij het bekijken van de tentoonstellingen
en films, het luisteren naar muziek, het werken met de
handen en het koken van gezamenlijk maaltijden.
Gebruik van kunstobjecten: Door Boijmans Van Beuningen
en showroom MAMA werd voornamelijk hedendaagse beeldende
kunst geëxposeerd. Bij MAMA en in de ateliers werden
ook nieuwe werken geproduceerd.Andere kunstvormen: Er was
theater, poëzie, fotografie en er waren installaties.
Via het Uit + Thuis videomagazijn werd videokunst
betrokken. Ook leidden de vele activiteiten regelmatig
tot producties van wijkbewoners. Verder was er muziek en
dans.
Soorten erfgoed: Het architectonische en immateriële
erfgoed. Een van de belangrijkste uitgangspunten van het
project was de relatie tussen de fysieke en sociale structuur
van de naoorlogse wijk en haar bewoners en bezoekers.
Vooraf: Het initiatief kwam van Jeanne van Heeswijk
en komt voort uit haar kunstproject ‘Until We Meet
Again‘ en haar betrokkenheid met de Westwijk. Zij
vroeg de medewerking van Museum Boijmans Van Beuningen,
Showroom MAMA en diverse kunstenaars waaronder Peter Westenberd
die het Uit+Thuis videomagazijn opzette. Daarnaast ontwierp
de Franse architect François Xavier Guilon een nieuw
uiterlijk voor de gevel. Welzijnswerker Abdelakil Benomar
was betrokken en ook leden van de bewonerscommissie van
de Floris de Vijfdelaan.
Vervolg van het project: Het project De Strip
is op 23 mei 2004 afgerond en krijgt geen direct vervolg.
Wel ontwikkelt de gemeente Vlaardingen met Waterweg Wonen
inmiddels een nieuwe culturele bestemming voor de locatie.
Verloop van het participatieproces: Bij de ontwikkeling
van het project waren diverse partijen actief betrokken.
Zo is er intensief samengewerkt met Abdelakil Benomar,
de Marokkaanse buurtwerker en ook leden van de bewonersvereniging
van de flat boven De Strip waren bij het project betrokken.
Bewoners en omwonenden kwamen zelf met ideeën over
het gebruik van de verschillende ruimtes. Deze partijen
werden bijvoorbeeld ook weer betrokken bij openingen en
presentaties en dergelijke.
Vernieuwende aspecten van het project: Het project
als geheel heeft op een nieuwe manier getoond welke rol
beeldende kunst kan spelen bij de ontwikkeling van herstructureringswijken.
Vernieuwend was ook de betrokkenheid van partijen als het
Boijmans en MAMA en de diverse organisaties en personen.
Ook de continuïteit en kwaliteit van het programma
waren vernieuwend.
Publieksdoelgroep:
Bewoners, jong en oud, van de Westwijk en de rest van Vlaardingen. Het
regionale en nationale kunstpubliek.
Omschrijving van de deelnemersdoelgroep:
Culturele achtergrond: Divers, van wijkbewoner tot beleidsmaker.
Culturele achtergrond van de uiteindelijke deelnemers: Idem.
Man/vrouw verhouding: 40 procent mannen, 60 procent vrouwen.
Leeftijdscategorie: Per locatie wisselend. In de Boijmans dependance
was het publiek wat ouder en de ruimte van MAMA en het Uit+Thuis videomagazijn
werd vooral bezocht door jongeren. De atelierruimtes bereikten gedurende
de projectperiode een zeer diverse doelgroep.
Economische achterstelling: De Westwijk is een herstructureringswijk
uit de vijftiger jaren met relatief goedkope woningen. Het
inkomen van de bewoners in dit gebied is dan ook aan de lage
kant. De inkomens van de deelnemers die niet uit de wijk
kwamen waren gevarieerder.
Behorend tot etnische/culturele minderheid: De Westwijk
is een etnisch en cultureel zeer gemixte wijk, zo ook de
deelnemers die uit de wijk afkomstig waren. Dit was minder
het geval bij de deelnemers uit overige gebieden.
Aantal deelnemers en betrokkenen: |