|
|
|
P r a k t ij k v o o r b e e l d e n |
|
DEVENTER BLIK
Titel van het project/product: Deventer Blik. De geschiedenis
van de arbeidsmigranten in Deventer 1950-1990.
Naam erfgoedinstelling: Stichting Industrieel Erfgoed
Deventer (SIED)
Plaats: Deventer
Provincie: Overijssel
Website: www.deventerblik.nl
Citaat: ‘Als je niemand in het gezicht kijkt
gebeurt er niets.’ (Vincenzo Messina)
Algemene informatie
Soort erfgoedinstelling: Archief
Contactpersoon: Gijs van Elk (SIED) E g.vanelk@inter.nl.net T
0570-657320 en Sam de Visser (SIED) E sdevisser@daxis.nl T
0570-631250
Samenwerkingspartners: De Stichting Industrieel
Erfgoed Deventer (SIED) is projectleider. Sikko Cleveringa
van Kunstcircuit, projectbureau Leeuwenkuil en Zafer Aydogdou
van het Expertisecentrum Integratiebeleid Deventer zijn de
projectontwikkelaars. Verder nemen de volgende organisaties
deel aan het project: Bureau Beeldtaal, Historisch Museum
Deventer, Saxion Hogeschool IJsselland, Stadsarchief en Atheneumbibliotheek,
Stedelijke Organisatie Buitenlanders Deventer, Stichting
Culturele Raad Deventer, Stichting Deventer Foto Kring, Stichting
IJsselacademie Kampen en TOG Jeugdtheater. Het project wordt
door de volgende allochtone zelforganisaties gesteund: Comité Centro
Italiano, Comité El Hogar Espagnol, Comité Koerdisch
Kultureel Centrum, Marokkaans comité, Molukse Raad
Deventer, Stichting Masohi, Vereniging Algemeen Belang Turkse
Werknemers en Vereniging Bosna.
Financiering: Het Prins Bernhard Cultuurfonds financierde
de publicatie van het historisch onderzoek; de gemeente Deventer
het historisch onderzoek, het boek, de portretten en het
wijkproject; de Mondriaanstichting financierde de expositie
in het Historisch Museum en de foto-expositie van de portretten;
provincie Overijssel het wijkproject; het VSB Fonds het historisch
onderzoek en het boek; Stichting Wesselings-van Bremen het
educatief project en IM Architecten was algemeen medesponsor
van het project.
Omschrijving van het project/product
Locaties en gebruikte media: |
• |
Een uitgebreid historisch onderzoek met als
resultaat een boek in het archief van de blikfabriek Thomassen en Drijver; |
• |
Een dubbeltentoonstelling in Historisch Museum
De Waag met onder andere ‘Herinneringen in borduursteken’,
een 18 meter lang borduurwerk; |
• |
Een journalistieke serie van portretten in
plaatselijke en landelijke migrantenmedia;. |
• |
Blik-opener’, fotografische portretten; |
• |
Een documentaire door studio Beeldtaal; |
• |
Theaterproductie ‘De Vingerfabiek’ door
het Deventer Jeugdtheater; |
• |
Een kinderboek door René Berends; |
• |
Wijkproject ‘Blik op zondag en maandag’ van
projectbureau Kunstcircuit met als product een theatrale presentatie
met wijkbewoners en een boek; |
• |
Educatief project ‘Onvoltooid verleden
tijd’ voor de basisschool; |
• |
Het verzamelen van materiaal in een archief van de SIED. |
Periode: Op 23 oktober 2003 ging het project van start.
De laatste deelprojecten worden in het najaar van 2005 afgerond.
Doelstellingen:
Het tonen van migratiegeschiedenis als gedeeld erfgoed.
Doelgroep: Oud-werknemers - autochtone arbeiders en naoorlogse
arbeidsmigranten uit Groningen, Drenthe, Turkije, Italië, Spanje,
Marokko en de Molukken), maar ook voormalig leidinggevenden, directie en
vakbondsvertegenwoordigers van de blikfabriek en een algemeen bezoekerspubliek.
Gekozen methodiek: Het narratieve aspect staat
bij alle deelprojecten centraal. Dit hangt samen met het uitgangspunt
om volwaardige geschiedenis te schrijven. Het wijkproject liet
ook ruimte voor experimenten bij de wijkbewoners.
Aangesproken vaardigheden: Sociale en psychologische
vaardigheden speelden een rol bij het inleven in ‘de
ander’ en het plaatsen van de geschiedenis.
Aangesproken zintuigen: Het gehoor en het zicht werden
specifiek aangesproken tijdens de exposities, bij het maken
van de film en het afnemen van de interviews.
Gebruik van kunstobjecten: Onder begeleiding van een
beeldend kunstenaar hebben een aantal Turkse vrouwen hun (migratie-)geschiedenis
verwerkt in een groot borduurwerk. Ook was er een expositie
van portretfoto’s door de Deventer Foto Kring.
Andere vormen van kunst: In het wijkproject speelde
theater en taalkunst een rol.
Soorten erfgoed: Immaterieel erfgoed werd met het historisch archiefonderzoek
verzameld en verwerkt. Een jongere generatie interviewde de eerste generatie
arbeidsmigranten op een persoonlijke manier. Uitgangspunt is dat de migratiegeschiedenis
ook gedeeld erfgoed is.
Vooraf: De initiatiefgroep bestond uit Gijs van Elk
en Sam de Visser van de SIED, Zafer Aydogdou van het Expertisecentrum
Integratiebeleid Deventer en Sikko Cleveringa, Cultuurmakelaar.
Zafer Aydogdou, zoon van een van de eerste Turkse werknemers
van de blikfabriek, bracht onder de aandacht hoe belangrijk
het is om de geschiedenis van de eerste generatie migranten
in kaart te brengen. Op 23 oktober 2003 organiseerde de SIED
een startbijeenkomst om persoonlijke ervaringen, informatie,
foto’s en ander archiefmateriaal te verzamelen. Tijdens
deze bijeenkomst bleek het belang van een dergelijk project
al door de bijzonder hoge opkomst.
Vervolg van het project: De afdeling Integratiebeleid
van de gemeente zal de doelstellingen van het project in de
toekomst blijven steunen. Het is duidelijk dat het project
in de hele provincie invloed heeft en vergelijkbare projecten
in andere versterkt. Een afsluitende conferentie van het project
Deventer Blik staat zal nog plaatsvinden.
Verloop van het participatieproces: De deelnemers
aan het project zijn verdeeld over een klankbordgroep, een
projectgroep, projectmanagement en historisch onderzoek. Er
is vanaf de aanloopfase veel overleg gevoerd met de diverse
zelforganisaties. Het participatieproces kreeg een inhoudelijke
stimulans door de aandacht voor het persoonlijke verhaal, waarbij
de onderwerpen en invalshoeken door de doelgroep zelf werden
aangedragen. Tot slot was er het interviewproject waarbij derde
generatie nakomelingen van arbeidsmigranten de eerste generatie
interviewde.
Vernieuwende aspecten van het project: De structuur en de breedte van het
project zijn bijzonder. De toneelgroep repeteert bijvoorbeeld in het onderkomen
van de SIED, een monumentale fabriek. Zo komen diverse aspecten binnen
het project op een verrassende manier samen.
Publieksdoelgroep: Algemeen, maar vooral alle Deventenaren.
Omschrijving van de deelnemersdoelgroep
Culturele achtergrond doelgroep: Divers. De doelgroep
bestond uit eerste generatie arbeidsmigranten uit de Molukken, Turkije,
Italië en Spanje.
Culturele achtergrond van de uiteindelijke deelnemers: Idem.
Man/vrouw verhouding: De overgrote meerderheid
van de doelgroep - oud-werknemers van de textielfabriek
Thomassen & Drijver - bestond uit mannen; ongeveer
85 procent. In een apart borduurproject van het historisch
museum werden weer uitsluitend vrouwen bereikt.
Leeftijdscategorie: De primaire deelnemersgroep,
de oud-werknemers van de fabriek, waren vrijwel allemaal
ouder dan vijfenzestig. In het hele project werden verder
ook jongere generaties aangesproken.
Economisch achterstelling: Uit gesprekken met
de oud-werknemers bleek dat de meeste arbeidsmigranten
van de eerste generatie een modaal of beneden-modaal inkomen
hebben.
Lichamelijk gehandicapten: niet van toepassing
Sociale achterstelling: De eerste generatie arbeidsmigranten
is vooral in het verleden wel degelijk sociaal achtergesteld,
door de fabriek (ontslaggolf) en de overheid.
Behorend tot etnische/culturele minderheid: Zie
culturele achtergrond.
Leerproblemen: Een deel van de doelgroep was niet
hooggeschoold, maar leerproblemen waren niet echt aan de
orde.
Analfabetisme: Bij uitzondering.
Afwijkingen in mentaal welzijn: Onbekend.
Werkloosheid: De ontslaggolf van de jaren tachtig
heeft de sociale positie van de deelnemersdoelgroep voor
een belangrijk deel bepaald. Vrijwel alle primaire deelnemers
zijn ten tijde van het project al gepensioneerd.
Behoeften en leervraag van de deelnemers: Er zijn
in Deventer nog weinig sporen verzameld van de recente
geschiedenis van de Turkse migratie. Zafer Aydogdou, zoon
van een van de eerste Turkse arbeidsmigranten voor de blikfabriek,
heeft dit hiaat in de gezamenlijke geschiedenis willen
opvullen. Hij deed dit door het bij de Stichting Industrieel
Erfgoed Deventer aan te kaarten. Van hieruit heeft het
project zich verder ontwikkeld. Het initiatief van Aydogdou
is illustratief voor de brede behoefte aan een stem, een
luisterend oor en een open oog voor de dubbele identiteit.
Aantal deelnemers en betrokkenen
|
- |
Directe deelnemers: De initiatiefgroep
van het project bestond uit 4 personen, die ook in de organisatie zijn
opgenomen. Het project omvat vele deelprojecten en het is daarom lastig
om het precieze aantal directe deelnemers te bepalen. De primaire deelnemersdoelgroep
(arbeidsmigranten in 1974) bestond uit ongeveer 450 personen |
- |
Meedenkende deelnemers: Er zaten
8 personen in de klankbordgroep; 10 personen in de projectgroep; 2
personen in het projectmanagement en 1 persoon was betrokken bij het
historisch onderzoek. |
- |
Bezoekers en indirecte deelnemers: Aangezien
het project in 2004 en 2005 nog loopt, zijn er nog geen bezoekersaantallen
bekend. Wel zijn er tientallen directe deelnemers via de ondersteunende
zelforganisaties. |
- |
Staf: Per subproject verschillend. De initiatiefgroep
bestond uit de eerder genoemde 4 personen. Er namen 12 organisaties
deel aan het project, van museum, bibliotheek en fotokring tot projectbureau
en hun medewerkers |
Continuïteit van het project
De laatste deelprojecten van Deventer Blik worden in het najaar
van 2005 afgerond. Belangrijk voor de continuïteit is het archiefproject
van de SIED. In een speciaal ontwikkeld archief wordt tijdens het
project, maar ook in de toekomst, materiaal verzameld en bewaard.
Dit gebeurt in samenwerking met de doelgroep. Een belangrijke activiteit
wordt het digitaliseren en beschrijven van foto’s uit persoonlijk
bezit. Bovendien is er in abstracte zin continuïteit door het
openen van ‘de blik’ van Deventenaren, door het erkennen
van ‘andere historische en sociale referenties’ en de
daaraan gekoppelde dubbele identiteit.
Resultaten op lange termijn |
- |
Samenwerking tussen organisaties: De
samenwerking tussen de gemeente en diverse zelforganisaties en culturele
organisaties is door het project ook voor de toekomst verstevigd. |
- |
Samenwerking tussen doelgroepen en organisaties: Een
voorbeeld is het wijkproject van Kunstcircuit, waarbij Gonnie Kleine
en Alied van der Meer contact zochten met oud-werknemers van de fabriek.
Het is echter nog te vroeg om te bepalen of dergelijke initiatieven
op de lange termijn standhouden. |
- |
Samenwerking tussen verschillende groepen: Een
tentoonstelling langs buurthuizen versterkt onderling contact en samenwerking,
maar ook in dit geval is het nog te vroeg om uitspraken over de lange
termijn te doen. |
Omschrijving van de interculturele aspecten
Het werk, de fabriek, was een belangrijk ijkpunt in het leven van de arbeidsmigranten,’ vertelt
historicus Ewout van der Horst. ‘Daar kwam men elkaar tegen, daar
lag de gemeenschappelijke ontmoeting en we hebben gemerkt dat iedereen
daar graag over wil vertellen.’ (in: Scala, najaar 2003)
Inhoudelijk is de brede perspectiefkeuze van het project intercultureel
door de verfrissing van de blik, het niet langer negeren van ‘andere’ historische,
sociale en dus culturele referenties. Wat betreft het proces is de samenwerking
tussen de zeer diverse (zelf)organisaties en deelprojecten intercultureel;
er was in de organisatie veel ruimte voor overleg.
Effect |
- |
Evaluatie: Een evaluatie is op moment
van schrijven nog niet voor handen. |
- |
Individuele evaluatie:Idem. |
- |
Aanpasbaarheid: Het concept van
het project is zeker aan te passen aan andere industriesteden met een
migratiegeschiedenis, hoewel de breedte en structuur van Deventer Blik
bijzonder zijn. |
- |
Lange termijnverbanden: Er zijn
nieuwe verbanden gelegd tussen organisaties en doelgroepen. Of deze
verbanden op de langere termijn standhouden zal in de toekomst blijken. |
Praktische en paradoxale valkuilen (‘lessons learnt’)
In dit stadium - de laatste deelprojecten moeten nog afgerond
worden - kunnen er nog geen duidelijke lessen getrokken worden. Wel
is uit het enthousiasme van de deelnemersdoelgroep al te concluderen
dat deze brede aanpak goed werkt. Zowel inhoudelijk (aandacht voor
diverse invalshoeken van de gezamenlijke geschiedenis), als qua multidisciplinaire
aanpak, als qua organisatorisch proces (het brede overleg met culturele
instanties, zelforganisaties en andere partijen zoals de gemeentelijke
politiek).
Een ‘valkuil’ is het benaderen van de doelgroep. Zoals uit
het wijkproject bleek, zijn sommige oud-werknemers van de fabriek wantrouwend
vanwege zaken die in het verleden hebben gespeeld. Dergelijke valkuilen
komen ook buiten dit project voor. Het is daarom altijd raadzaam te werken
met tussenpersonen en om gedegen vooronderzoek te doen.
>
download pdf 'Deventer_Blik'
> zie overzicht voorbeelden
> back |
|
|