|
|
|
|
|
P r a k t ij k v o o r b e e l d e n |
|
AMSTERDAM OP LOCATIE
Titel van het project/product: Amsterdam Projecten op Locatie: ‘Het
Vondelpark – de Overtoom’
Naam erfgoedinstelling: Het Nieuwe Werck
Plaats: Amsterdam
Provincie: Noord-Holland
Website: www.hetnieuwewerck.org
Citaat: ‘Ik maak verhalen van mijn stad. Ik
geef ze een verleden. Zo betoon ik eer.’
Algemene informatie
Soort erfgoedinstelling: Landschap en architectuur,
immaterieel.
Contactpersoon: Inhoudelijk coördinator is
Frank Lucas, organisatorisch coördinator is Johanna
Somers en office manager is Angelina van der Velde, E info@hetnieuwewerck.org,
T 020-4229525.
Samenwerkingspartners: Didactici van het ROCvA en
de SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) waren medeontwikkelaars
van het educatieve materiaal. Stichting Alexander kreeg de
opdracht jongeren op een actieve, onderzoekende manier bij
het project te betrekken. Diverse Amsterdamse musea en archieven
leverden materiaal voor de Box in Beweging. Verder heeft
Het Nieuwe Werck een vervolgproject opgezet in samenwerking
met Imagine IC: Bijlmermeer projecten op locatie.
Financiering: Onder andere Amsterdams Fonds voor
de Kunst, Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking
en Duurzame Ontwikkeling, VSB Fonds.
Omschrijving van het project/product
Locatie: Het project ‘het Vondelpark-de Overtoom’ speelde
zich af in en om het Vondelpark, voornamelijk in de open
lucht, maar ook in aangrenzende gebouwen.
Periode: vanaf 15 april 2002 tot en met oktober
2002.
Gebruikte media: Theater, audiovisuele middelen
en museale objecten, een catalogus en educatief materiaal.
Doelstellingen: |
• |
Het leren van taal verenigen met de cultuurgeschiedenis
van de omgeving; |
• |
Nieuw- en oudkomers kennis laten maken met
de geschiedenis van hun woonplaats; |
• |
Nieuw- en oudkomers zich meer thuis laten
voelen in de stad; |
• |
Bijdragen aan het vormgeven van de multiculturele
samenleving. Het nieuwe Werck streefde ernaar dat studenten in de tram
op weg naar huis naar buiten kijken en geen ondoorgrondelijke stad
zien, maar gefascineerd terugdenken aan een verhaal dat op die locatie
is ervaren. |
Doelgroep: Nieuwkomers in de stad Amsterdam die een cursus Nederlands
of een maatschappijoriënterende cursus volgden.
Gekozen methodiek: Narratief. Verhaaltradities uit
verschillende culturen werden met museaal theatrale presentaties
losgelaten op locaties uit de eigen omgeving.
Aangesproken vaardigheden: Het project was educatief
gericht en sprak dus het cognitieve leervermogen aan. Sociale
en psychologische vaardigheden speelden tevens een belangrijke
rol bij het (h)erkennen van de diversiteit van het verleden.
Aangesproken zintuigen: Vrijwel alle zintuigen werden
aangesproken aangezien het bij de voorstellingen ging om een
ervaring van de omgeving in de buitenlucht. Het gehoor en het
zicht nemen echter de belangrijkste plaats in.
Gebruik van kunstobjecten: Diverse museale objecten
en rekwisieten maakten deel uit van de zogenaamde Box in Beweging
die werd toegepast bij het vertellen en verbeelden van verschillende
historische verhalen.
Andere vormen van kunst: Theater speelde een hoofdrol
bij het presenteren van de verschillende historische verhalen,
net als taal en audiovisuele media.
Soorten erfgoed: Immaterieel erfgoed en landschap en architectuur van de
eigen omgeving.
Vooraf: De oprichter van stichting Het Nieuwe Werck
voelde de noodzaak om taal te verenigen met het beleven van
de cultuurgeschiedenis van de omgeving. Die behoefte was ontstaan
door zijn ervaringen als NT2 docent, ontwikkelaar van educatieve
methoden en een jarenlange ervaring in het KIT Kindermuseum. ‘Het
Vondelpark – de Overtoom’ is het eerste Project
op Locatie en voorafgaand uitgebreid beoordeeld door externe
adviseurs.
Vervolg van het project: Er bestaat het plan om bij
de catalogus van het project ‘Het Vondelpark – de
Overtoom’ taalbrochures voor diverse vormen van onderwijs
te maken. Verder vindt het concept van het project vervolg
in een samenwerkingsproject met Imagine IC: Bijlmerprojecten
op locatie (april 2004).
Verloop van het participatieproces: De crew van de
stichting was multicultureel. De autochtone en allochtone
acteurs en regisseurs namen uit hun land van herkomst een
rijke verteltraditie mee met een eigen mise-en-scène,
spanningsboog en gebruik van objecten. De deelnemers hadden
als cursisten in kleine groepjes nauwelijks organisatorische
inspraak. Wel was er op inhoudelijk vlak sprake van een participatieproces:
het perspectief en de verhaaltradities van verschillende nieuwkomers
werden op het inhoudelijke materiaal van het project toegepast.
Gedurende het project bleef deze mate van participatie vrijwel
hetzelfde, hoewel sommige vormen aangepast werden. Bij een
volgend project worden deze vormen van participatie geëvalueerd
en al dan niet toegepast.
Vernieuwende aspecten van het project: Het Nieuwe
Werck ziet het als haar taak de geschiedenis van de stad vanuit
zowel het perspectief van de ‘oud-burger’ als
van dat van de ‘nieuwkomer’ te belichten. Bovendien
is de theatraal museale vorm met de Box in Beweging een vernieuwende
educatieve vorm: ‘Wij maken live een documentaire die
we ter plekke monteren en die de deelnemers rechtstreeks in
het hart raakt.’
Publieksdoelgroep: De publieksdoelgroep was tevens
de deelnemersdoelgroep. Dit waren in eerste instantie nieuwkomers
die een cursus Nederlands of een maatschappijoriënterende
cursus volgden. Ook was het project geschikt voor leerlingen
van het middelbaar onderwijs en de bovenbouw van het basisonderwijs.
Het niveau van Amsterdam Projecten op Locatie wordt aangepast
aan de verschillende doelgroepen.
Nadere omschrijving deelnemersdoelgroep
Culturele achtergrond doelgroep: Zeer divers, nieuwkomers in Amsterdam.
Culturele achtergrond van de uiteindelijke deelnemers: Idem.
Leeftijdscategorie: Divers: schoolgaande jeugd en volwassenen.
Economisch achterstelling: Onbekend, maar het is aannemelijk dat
nieuwkomers meer dan gemiddeld economisch achtergesteld zijn.
Sociale achterstelling: Idem.
Behorend tot etnische/culturele minderheid: Van toepassing.
Leerproblemen: De deelnemers waren de Nederlandse
taal niet volledig machtig en volgden daarom een cursus. Directe
leerproblemen zijn onbekend.
Behoeften en leervraag van de deelnemers: De deelnemers
wilden de Nederlandse taal leren en zich de stad eigen maken
als nieuwe woonplaats. Zij kwamen veelal uit landen met een
sterke orale traditie en het project past dit orale aspect
toe om de leervraag te beantwoorden
Aantal deelnemers en betrokkenen:
Directe deelnemers: 6720. (4560 via school-
en studiegroepen en 2160 via bedrijven en instellingen).
Meedenkende deelnemers: Amsterdams Historisch Museum,
Bijbels Museum, Joods Historisch Museum, Verzetsmuseum, Amsterdams
Gemeentearchief, Dienst Vondelpark stadsdeel Oud-Zuid. Verder
een comité van elf externe adviseurs.
Bezoekers en indirecte deelnemers: Er werden in totaal
6720 deelnemers verwacht. Indirect zullen minimaal 70.000 mensen
met het project in aanraking zijn geweest.
Staf: Een inhoudelijke coördinator, zakelijke en
organisatorische coördinator, regiecoördinator, vormgeefster,
museaal ontwerper, historica, redacteur en een webmaster. Verder
vier acteurs en twee regisseurs.
Continuïteit van het project
Men verwacht dat dit concept in verschillende projectvormen
voortgezet zal worden, zowel op locaties in Amsterdam als op
locaties in andere steden. Het Nieuwe Werck oriënteert zich
op banden tussen Amsterdam en andere steden (bijvoorbeeld Olinde,
Jakarta, Paramaribo, New York) en bezoekt stadsparken in Sint
Petersburg en Istanbul
Resultaten op lange termijn
Samenwerking tussen organisaties: Het streven
is om Amsterdam Projecten op Locatie structureel op te nemen
in de inburgeringcursussen voor nieuwkomers. Ook wil de stichting
programma’s op maat aanbieden aan verschillende doelgroepen
en diverse beroepsopleidingen (politieschool, zorgopleidingen).
Over het resultaat van deze plannen op lange termijn is anno
2004 nog niet veel te zeggen.
Omschrijving van de interculturele aspecten
Het uitgangspunt van het concept is de stad leren kennen met behulp van
diverse verhaaltradities. Dit is een methode die de deelnemers aanspreekt
omdat ze die kennen uit hun land van herkomst. Daardoor kunnen ze zich
meer in de stad en haar verleden inleven en zich zodoende deze omgeving
toe-eigenen. Het project weet dergelijke tradities op een interculturele
manier te combineren met Nederlandse tradities. Het is een aansprekende
en vernieuwende benadering. Dit aspect uit zich ook op organisatorisch
niveau: door de samenwerking met acteurs en regisseurs uit verschillende
landen van herkomst bewerkstelligt het project een frisse blik.
Effect |
- |
Evaluatie: Nog niet beschikbaar.
Wel beschikbaar: concept, plannen en begroting (december2000). |
- |
Individuele evaluatie: In de catalogus
zit een evaluatieformulier dat de deelnemers en hun begeleiders na
de rondleiding invulden. |
- |
Aanpasbaarheid: Het project is zeer goed aan
te passen aan andere steden - dit wordt zelfs door verschillende betrokkenen
van harte aanbevolen. Het Nieuwe Werck acht haar concept ook toepasbaar
in landen waar historie en omgeving verwoest zijn, in grote steden
met multiculturele wijken. |
Praktische en paradoxale valkuilen (‘lessons learnt’)
Er is een positieve les, die misschien niet geheel nieuw is
maar op deze plek benadrukt kan worden. Kennis van de historie van
een plek in een stad draagt ertoe bij dat je je veilig voelt in een
vreemde omgeving. De plek wordt iets van jezelf, je kent de geschiedenis
die niet iedereen kent, en zo heb je iets voor op anderen. Deze positieve
uitwerking is nastrevenswaardig.
|
> download
pdf 'Amsterdam_op_Locatie'
> zie overzicht voorbeelden
> back |
|
|
|