|
|
|
P r a k t ij k v o o r b e e l d e n |
|
1001 NACHT
Titel van het project/product: 1001 Nacht
Naam erfgoedinstelling: Museum Jan Cunen
Plaats: Oss
Provincie: Brabant
Website: www.museumjancunen.nl
Citaat: ‘Waarom suggereren we dat ons verhaal
het enige juiste is?’ (John Duivensteijn)
Algemene informatie
Soort erfgoedinstelling: museum
Contactpersoon: Edwin Jacobs, directeur Museum
Jan Cunen,
E e.jacobs@oss.nl / Museum Jan Cunen,
E receptie@museumjancunen.nl, T 0412-629328
Samenwerkingspartners: De Provinciale Bibliotheek Centrale (PBC)
was mede-initiatiefnemer en nauw betrokken bij de productie van het bijbehorende
boek 1001 nacht. Omroep Brabant zette een verhalencyclus op bij het project.
Het Bosch Architectuur Initiatief (BAI) effectueerde de samenwerking
en ontwierp een vmbo-programma over omgevingseducatie. Tenslotte was
het Hooghuis Lyceum Oss-West betrokken door de ontwikkeling van een lesprogramma
voor het voortgezet onderwijs.
Financiering: voornamelijk via fondsen. Het tentoonstellingsprogramma
en de publicatie van het boek zijn financieel gesteund
door de Gemeente Oss, de Mondriaanstichting, het Stimuleringsfonds
voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Museale activiteiten,
de Provincie Noord-Brabant, Hooge Huys Verzekeringen, Stichting
Lira Fonds en het Prins Bernhard Fonds / Anjer Fondsen
Noord-Brabant.
Omschrijving van het project en producten
Locatie: De tentoonstelling bevond zich in zeven
zalen van het museum Jan Cunen, en er waren uitlopers naar
scholen.
Periode: 15 oktober 1999 tot 12 augustus 2002.
Media: Een tentoonstelling en in een later stadium
de publicatie van een boek. De kunstwerken in de tentoonstelling
zijn zeer divers, van schilderkunst tot installaties. In
elke tentoonstellingsruimte reflecteerde een beeldend kunstenaar
op de verhalen uit 1001-nacht. Een belangrijk medium in
het hele project was ook de fotografie. Dit komt terug
in het boek, waar ook de literaire vorm centraal stond.
Als publiekswerking zette het museum theater in.
Doelstellingen:Het museum Jan Cunen wilde de tentoonstellingspraktijk
vernieuwen en benaderde kunstenaars om een hier een actieve
rol bij te spelen. Dit was een vervolg op het integreren
en zichtbaar maken van de collectie waar het museum in
1993 mee begonnen was. Deze praktijk leidde tot het plaatsen
van de collectie in een nieuwe context. Dit is een principe
dat in het hele project gehandhaafd werd, in de eerste
plaats door interculturele uitwisseling.
Doelgroep: Er is bij de selectie van de deelnemende
kunstenaars bewust geen onderscheid gemaakt in leeftijd
of achtergrond. De tentoonstelling was bedoeld voor een
breed publiek.
Leermethode: Zowel boek als tentoonstelling zijn
niet-lineair, maar eerder fragmentarisch. De benadering
is daarom ook wel esthetisch en experimenteel te noemen.
Het gaat om de confrontatie tussen leerstijlen: van experimenteel
tot constructief. Verificatie was de originele tekst zelf
die als een metatekst boven de kunst en het proza zweefde.
Vaardigheden: muzische vaardigheden werden vooral
aangesproken door het actief interpreteren en construeren,
terwijl de kinetische vaardigheden vooral aangesproken
werden door het ruimtelijke en experimentele aspect van
de tentoonstelling.
Aangesproken zintuigen: Voor het boek zijn de
ogen heel belangrijk: om te kijken, om te lezen. Ook in
de tentoonstelling ging het om kijken, maar het was ook
mogelijk bepaalde kunstwerken te betreden. Het gehoor bleef
op de achtergrond.
Gebruik van kunstobjecten: Zij vormden de kern
van de tentoonstelling. Uiteenlopende kunstobjecten uit
de collectie van het museum, sculpturen en schilderijen,
maar ook kunstwerken die speciaal voor het project door
zeven hedendaagse kunstenaars gemaakt waren.
Andere vormen van kunst: Theater speelde een rol
in het educatieve programma van het museum. In het boek
staan de fotografie van Peter Cox en literaire bijdragen
van verscheidene auteurs centraal.
Vormen van erfgoed: Oral history; de
deelnemende auteurs gaven hier hun eigen interpretatie
aan. Architectuur speelde een rol bij de interpretatie
van eigen omgeving en identiteit.
Voorafgaand: In de aanlooptijd van een jaar is
er tussen de betrokken partijen veel genetwerkt en vergaderd.
Toen het project liep en er in de tentoonstellingsruimten
door beeldende kunstenaars werd gewerkt aan de tentoonstelling,
werden deze ruimten al opengesteld voor publiek. Zo kon
het ontstaansproces na de voltooiing van de installaties
geëvalueerd worden. Dit kostte echter wel veel tijd.
Bovendien creëer je een ‘gevaarlijke’ situatie:
de uitkomst van de ingreep van de kunstenaars is van te
voren onbekend.
Vervolg van het project: Als vervolg op 1001-Nacht
was er het project ‘Ossensia’. In dit tweejarige
project was Oss voor kunstenaars én publiek inspiratiebron,
reflectie en tentoonstellingsruimte. Hier ging het nog
meer om de interactiviteit tussen publiek en kunstenaars.
Kern vormde de geschiedenis van Oss, onderscheiden naar
architectuur, vrije tijd, werk, migratie en spiritualiteit.
Bijdragen van het publiek zelf speelden bij het maken van
de kunst een grotere rol. ‘Ossensia’ is vervolgens
opgepikt door Zcala in Den Haag onder de titel ‘Hagania’.
Er bestaan plannen om beide projecten in elkaar te laten
opgaan in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen
in een nieuw wijkgerelateerd project.
Participatieproces: De deelnemende kunstenaars
hadden veel te zeggen over de invulling en vormgeving van
de tentoonstellingsruimte. Ook onderwijsinstellingen werd
veel ruimte gelaten.
Aspecten van vernieuwing: Het is vooral de ruimte
die kunstenaar werd gelaten, en de open omgang met de eigen
collectie, die in de museumpraktijk zeer vernieuwend is
te noemen. Deze open benadering schept ook veel mogelijkheden
van toepasbaarheid op andere plekken. Inhoudelijk betekende
het project de ontdekking van verschillende visies van
kunstenaars en ook het werken in een breed multicultureel
netwerk was uniek voor Oss en omgeving.
Publieksdoelgroep:
Algemeen. Achteraf bleek dat het publiek toch overwegend ‘wit’ is
geweest.
Omschrijving deelnemersdoelgroep
Culturele achtergrond doelgroep: Gemengd, maar hier werd niet
actief op geselecteerd.
Culturele achtergrond deelnemers: Gemengd; onder
andere Nederlands, Surinaams, Marokkaans en Turks.
Man/vrouw verhouding: 2 op 1, bij in totaal 17
deelnemers.
Leeftijdscategorie: Rond de dertig
Behoeften en leervraag van de deelnemers: Het project kwam niet voort
uit een leervraag van de deelnemers, maar uit een vernieuwingsdrang van
het Museum Jan Cunen en het PBC. Zij namen beide ook het initiatief.
Het project was echter wel de uiting van een behoefte aan een meer open
blik, en liet daarom veel ruimte aan de deelnemende schrijvers en beeldende
kunstenaars om hun eigen verlangens te uiten.
Aantal deelnemers en betrokkenen: |
- |
Directe deelnemers: Acht beeldend
kunstenaars, acht schrijvers en een fotograaf. |
- |
Indirecte deelnemers: 40.000. |
-
|
Staf: 2 personen |
Continuïteit van het project
Het BAI gaat de inhoud van het projectconcept verder ontwikkelen:
hoe is beeldende kunst en literatuur te combineren met de eigen omgeving.
Ook houdt het zich bezig met de ontwikkeling van 'action learning',
een strategie voor het vmbo en ckv in het hoger voortgezet onderwijs.
Tevens is er door BAI een cd-rom, Volume 1001, ontwikkeld.
De website www.ooo.nl/bai is tijdens het schrijven van deze tekst
nog in opbouw.
Dat de tentoonstelling 1001 Nacht als een voorbeeld gewerkt heeft, blijkt
uit het vervolg in het Stedelijk Museum Amsterdam. Ook wordt de toepassing
in een niet-kunstmuseum overwogen. Ten slotte verwacht men een vervolg
van het project in het onderwijs, mits er uit bepaalde lessen lering wordt
getrokken (zie 'lessons learnt').
Resultaten op lange termijn |
- |
De samenwerking met het PBC was vooral beschouwend
van aard en zal in die zin ook voortbestaan. |
- |
De samenwerking tussen de verschillende organisaties,
kunstenaars en schrijvers heeft geleid tot een algemene kennisversterking. |
Omschrijving interculturele aspecten
Het kijken met een nieuwe blik staat centraal in het hele project. Dit
interculturele aspect komt symbolisch tot uiting in het onderwerp van het
boek De 1001 Nacht-Vertellingen van Sjahrazaad, opnieuw geďnterpreteerd en
de tentoonstelling: associatief werken met de vaste collectie. Het gaat
om de eigen interpretatie die altijd afhankelijk is van een bepaalde context.
Dit komt ook terug in de fotografie van Peter Cox: niet-sprekende architectuur
krijgt bij maanlicht een sprekende, zelfs sprookjesachtige betekenis. De
nacht als symbool van de andere, universele dialoog. Het project is een
tweezijdige ontdekkingstocht: niet alleen reflectie, maar ook stimulans
om naar elkaar te kijken en van elkaar te leren.
Effect |
- |
Er heeft een brede evaluatie plaats gevonden,
maar bij het Museum Jan Cunen bestaat de behoefte het effect systematischer
te laten onderzoeken. Ook ten behoeve van de fondsen. |
- |
Het concept is aan te passen aan elke collectie. |
- |
Samenwerkingsverbanden voor de lange
termijn: De plannen voor samenwerking tussen het BAI en het
vmbo, zijn nieuw en strekken zich uit tot een paar jaar in de toekomst.
Het museum heeft haar banden met het vmbo versterkt. Bovendien leidde
1001-nacht tot een nieuw, breed, meerjarig multidisciplinair project
getiteld ‘Ossensia’. Dit project legde weer de basis
voor ‘Blauwdruk’, een intermuseaal project waar juist
niet de presentaties centraal stonden maar een onderzoek naar de
werking van de verschillende museumlagen als dergelijk projecten
worden opgezet. Wat is de rol van educatie? Hoe verhoudt collectievorming
zich tot dit type projecten? Hoe zijn de onderlinge verhoudingen
in de staf, neemt iedereen wel een constructieve rol aan? Wat betekent
publieksbereik werkelijk als onderdeel van het geheel in plaats van
marketingstructuur? |
Praktische en paradoxale valkuilen (‘lessons learnt’) |
- |
Organisatie: Personeelswisselingen
hinderden een soepele samenwerking tussen de verschillende betrokkenen.
Over de taakstellingen bestond al snel verwarring; in dit geval was
het onduidelijk of de rol van de PBC initiërend en adviserend
of overdrachtelijk en sturend was. Ook bleek de bibliotheek wat conservatief
in de keuze van schrijvers, waardoor het gevaar bestond dat minder
belichte schrijvers ongezien zouden blijven. Dit gevaar komt ook voort
uit een communicatieprobleem, iets waar men zeer alert mee om dient
te gaan. Verder moet ook de factor tijd in het oog gehouden worden,
zeker bij de productie van een boek. In het schrijven ging nu veel
meer tijd zitten dan gepland. Men bleek redelijk onbekend met het netwerk
van kunstenaars met ‘een dubbele culturele achtergrond’;
het is dus nodig dat er nieuwe kanalen worden aangeboord. |
- |
Inhoudelijk: Het zou nog meer prikkelen
als er in de tentoonstelling meer zintuigen worden aangesproken. Doordat
bepaalde keuzes niet worden uitgelegd komt het project minder goed
uit de verf dan zou kunnen. Intellectuele reflectie en ook simpele
toelichting werden gemist. |
- |
Hoe er aangesloten kan worden op onderwijsvormen
moet nog nader onderzocht worden. Overigens is het doen van meer onderzoek
in het algemeen wenselijk, net als het aanspreken van deskundigheid.
De ouders die via de samenwerking met het onderwijs met het museum
in aanraking kwamen, zijn verder niet betrokken en dat is een gemiste
kans. Een actievere publieksbenadering blijkt ook gewenst, want het
publiek bleek uiteindelijk veel ‘witter’ dan gehoopt. Er
is ook te weinig gedaan om de buurt te betrekken, het is een gemiste
kans dat er geen verband is gelegd met bestaande projecten. |
- |
De roep om meer georganiseerde reflectie – onderzoek
bijvoorbeeld – het creëren van kansen binnen bestaande netwerken – onderwijs – het
aangaan van nieuwe contacten en deze ook behouden, aanspreken van competenties
en het vertalen van concepten tot uitleg en overdracht |
– |
Al deze zaken maakten het mogelijk om het
project ‘Blauwdruk’ in het leven te roepen. In 2005 zal
dit project breed worden gepresenteerd waarbij het de bedoeling is
om een advies uit te brengen aan musea om zich te reorganiseren op
basis van projecten als 1001-Nacht. Nieuw publiek leidt immers
tot nieuwe inzichten en deze dienen een plek te krijgen in de conventionele
omgeving die de museumwereld nog te veel is. |
|
> download
pdf '1001_Nacht'
> zie overzicht voorbeelden
> back |
|
|